RB iconIP iconMPE iconRBAS iconRouse icon

Hogra 4x4 met Netam kipper

Prijs excl. BTW

FavoriteFavoriet
shareDelen
Save searchZoekopdrachten bewaren
report adVerdachte advertentie melden

INFORMATIE

Productgroep
Kipper
Merk / model
Hogra 4x4 met Netam kipper
Bouwjaar
1956
Kilometerstand
2.587 km
Plaats
ANDELST
Land
Nederland
Algemene score
1
2
3
4
5
Mascus ID
7A582449

PRIJZEN

Valuta kiezen

DETAILS

Type
Diesel
Voorraad nummer
44271
Jaar registratie
1956
Aantal vorige eigenaren
2
Asconfiguratie
4x4
Kentekennummer
NB-56-83
Wielbasis
400 cm
Type vering
Blad-blad
Cabine
Dagcabine
Motor vermogen
61,1 kW (83 pk)
Slagvolume motor
4.730 cm3
Transmissie
GMC, 5 gears, Manual gearbox
Max. laadvermogen
5.950 kg
Totaalgewicht GVW
12.000 kg
Buitenste afmetingen voertuig
67500 x 2450 x 2700 mm
Resterend profiel voorbanden
100% / 100%
Resterend profiel achterbanden
100% / 100%
Maat voorbanden
9.00R20
Maat achterbanden
9.00R20
Kleur
Oranje
Toebehoren
NL: Special truck, Trekhaak EN: Towbar
Overige informatie
Deze unieke zeer zeldzame Hogra is in zijn geheel gerestaureerd en bevind zich in uitmuntende staat! Geschiedenis Hogra: Nederland komt na het einde van de 2e wereldoorlog gehavend uit de strijd en krabbelt langzaam op in de jaren 50. Deze jaren kenmerken zich door eenvoud en hard werken aan het herstel van ons land. Er is schaarste aan materiaal en daarmee ook aan materieel. Het vrachtwagenpark bestaat tot ver in de jaren 50 van de vorige eeuw vooral uit verouderd materieel afkomstig uit de legerdump dat massaal omgebouwd wordt en rijdend gehouden voor civiele doeleinden. In het begin van de jaren 50 zag Dhr. W.A. Hoek een stijgende vraag ontstaan In de behoefte naar zwaardere vrachtwagens die moeilijk of niet leverbaar zijn. Hij zag mogelijkheden om een zelfgemaakte vrachtwagen te bouwen, gebaseerd op de vraag uit de markt, tegen een zo laag mogelijke prijs die voor de gebruiker een maximum aan prestaties kon bieden. Het ontbrak Dhr. van Hoek echter aan het benodigde kapitaal. Toen hij in contact kwam met een rijke weduwe, Mw. Gravelaar, die bereid was om hem van het benodigde startkapitaal te voorzien was het nieuwe vrachtwagenmerk “HOGRA” dat gevormd werd door de eerste letters van beide personen, een feit. In 1954 ging de productie van de eerste exemplaren in een voormalige melkfabriek te Ravenstein van start. De Hogra fabriek was een typische assemblagefabriek. Alle benodigde onderdelen, met uitzondering van de elektrische kabelboom, werden bij derden ingekocht en in Ravenstein geassembleerd tot een rijdend chassis met grill, motorkap, paravan en voorspatschermen maar zonder cabine en opbouw. Het was in die tijd veelal gebruikelijk dat een vrachtwagen als rollend chassis de fabriek verliet om vervolgens bij een carrosseriebouwer te worden voorzien van een cabine en opbouw naar de wensen van de koper. Er waren in die tijd bekende carrosseriebouwers als Paul & van Weelde en Buca maar ook plaatselijke carrosseriebouwers waren talrijk. Het chassis, veerpakketten en plaatwerk van de Hogra was van Nederlandse makelij, de motor werd ingekocht bij het Engelse Perkins en later het Oostenrijkse Steyr. De beide types die Hogra in zijn korte bestaan gebouwd heeft ontlenen hun typeaanduiding aan de motor die was ingebouwd. Het type H7-P6 was voorzien van een Perkins P6 dieselmotor met 83 pk. Het type H7-S100 en later de H10 S-100 was voorzien van een Steyr motor met 100 pk. De 7 in de typeaanduiding duidt op het bruto laadvermogen van 7 Ton. De H7 types waren uitgevoerd als 2-asser 4x2 chassis en slechts enkele 2-asser 4x4 chassis. Het vanaf 1957 geïntroduceerde H10 type was uitgevoerd als een 3-asser 6x2 Chassis waarmee met een sleepas een bruto laadvermogen tot 10 Ton mogelijk was. Vanaf eind jaren 50 werd de concurrentie op de vrachtwagenmarkt steeds heviger. Hogra bleef vasthouden aan het torpedofront en met een verouderde techniek was het bedrijf niet opgewassen tegen de opkomst van de modernere frontstuurmodellen met meer laadvermogen en betere prestaties. In 1958 kwam het bedrijf in zwaar weer terecht en in afgeslankte vorm viel, uiteindelijk in 1961 definitief, nadat eerder al Kromhout van de markt verdween, het doek voor dit Nederlandse vrachtwagenmerk dat in zijn korte bestaan van 1954 tot 1961 slechts ca. 300 vrachtwagens heeft gebouwd die hun afzet vrijwel uitsluitend vonden in Nederland. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan een boek dat geheel gewijd zal zijn aan Hogra, het vergeten Nederlandse vrachtwagenmerk uit de jaren 50 van de vorige eeuw. Een stukje Nederlands cultureel erfgoed dat niet vergeten mag worden. Dit boek komt naar verwachting ca. april 2021 uit. Een belangrijk deel van de input voor dit boek is afkomstig van de oud eigenaar die van de thans nog 4 bestaande Hogra’s er 3 in zijn bezit heeft. Deze Hogra, Type: H7-P6 in 4x4 uitvoering is het enig overgebleven exemplaar in de wereld en daarmee extreem zeldzaam. In het bedrijf van de oud eigenaar werd in de jaren 50 en 60 gereden met 3...Laat meer zien

CLEANMAT TRUCKS BV

Wageningsestraat 17 6673 DB Andelst Gelderland Nederland
12
Jaren op Mascus